Sikaflex on nokkelaa tavaraa ja venehommissa melkein korvaamatonta. Väärään paikkaan joutunut Sika on kuitenkin ongelmana vakava. Me
liimasimme istumalaatikon reunuksen viime vuoden syksyn viimeisinä lämpiminä päivinä ja kaikessa kiireessä Sikaflexiä (tai meidän tapauksessamme Cascon
Marin & Teknik:ia) jäi reunuksen ja kannen väliin paljonkin.
|
Sikaflex tursuaa pisaralistan ja kannen saumasta |
Sika on paskamaista poistaa. Kuivanakin joustavana massana sitä on lähes mahdoton hioa, eikä se kuivuttuaan liukene mihinkään. Saumaa siivotessa mielessä onkin alkanut kirkastua ajatus, että jos kuivaa Sikaa joutuu poistamaan, niin virhe on tehty asentaessa.
|
Lämminilmapuhaltimella siivottu sauma, ei täydellinen, mutta hyvä |
Kuivaa Sikaa voi pehmittää lämmöllä, mutta ongelma kuumailmapuhaltimien kanssa on, että ne usein irrottavat myös kaiken muun pintakäsittelyn Sikan ympäriltä. Näppäräksi ratkaisuksi paljastuikin hiustenkuivain, joka on tarpeeksi lämmin pehmittämään Sikan, mutta ei vaurioita maalipintaa.
Lämmitetyn Sikan saa kaavittua pois esimerkiksi puutikulla. Parasta on, jos saa käyttöönsä jostain pehmeästä puusta veistetyn puulastan. Tällöin asennuksen ympärille ei synny naarmuja eikä painaumia.
|
Sika sauma maskattuna ja saippuavedellä pyyhittynä |
Parasta on silti olla jättämättä asennussaumaan yhtään ylimääräistä Sikaa. Vastapursotetun Sikan saa joten kuten pyyhittyä käyttämällä mietoa saippualiuosta ja pyyhkimällä loput sen jälkeen kuivalla kankaalla. Saippualiuos ei vahingoita jäljelle jäävää tiivistysmassaa, mutta mahdollistaa sauman pyyhkimisen, ilman että siivousriepu repii Sikan pois asennussaumasta.
Myös maskaus maalarinteipillä toimii hyvin Sikaflexin kanssa. Maalarinteipillä rajattu sauma on helppo tasoittaa saippualiuosrievulla ja teippien irrottamisen jälkeen sauma kuivuu siistiksi ja tasaiseksi.
Aivan väärään paikkaan menneen Sian saa tuoreena poistettua tehokkaasti
tavallisella lakkabensiinillä vaurioittamatta ympäröiviä pintoja. Muuten lakkabensiinin käyttöä tulee välttää, sillä se saattaa vaurioittaa itse asennussaumaa.
Lisätietoja Sikaflexin
käyttöturvallisuustiedotteesta.
Me olemme itse asiassa käyttäneet melkein jokaisessa työvaiheessa Cascon Marin & Teknikia, jolla on selvästi joitain ongelmia liuotinkestävyyden kanssa myös kuivana. Osa kannen alaisista saumoista on selvästi pehmennyt (ilmeisesti kyllästyksen yhteydessä?) ja paikoitellen saumat jopa tahmaavat.
VastaaPoistaIlmeisesti polyuretaanipohjaisissa liimamassoissa on yleisesti ongelmia pellavaöljyn keston kanssa. Hannu Vartialan veneenrakennussivuilla on hyvä selvitys eri liimojen kestävyydestä venekäytössä. Tavallisista liimoista parhaiten kestivät Sikaflexin 292 ja normaalit epoksiliimat (ei siis pikaepoksit), kuten West System 105.
VastaaPoistaAinakin Marin&Teknikin poistamiseen pitäisi toimia myös Cascon oma silikonin ja saumausmassojen poistoaine SealRemover. Toimivuudesta Sikan kanssa en tiedä.
VastaaPoistaEikös tämän saa näppärästi pois veitsellä n. tunnin kuivumisen jälkeen? Askarteluveitsellä tuollainen kuvan kohta ja saat aivan suoran kulman.
VastaaPoista