Kiseniin on viimeisten viikkojen aikana jouduttu tekemään paljon mittatilausosia. Näistä pääosa on ollut helppoja pellintaivutustöitä, mutta osassa on jouduttu tarttumaan myös hitsaustyökaluihin. Näistäkin kaikkein vaikeimmat ja näkyvimmät osat teetimme ammattilaisilla, mutta teetettyjen osien korkean hinnan vuoksi kaikki mitä osataan, on yritetty tehdä itse.
Suuritöisin hitsausurakka oli viisvitosille tyypillisen itseskuuttavan fokan levankikiskon korotusjalkojen hitsaus. Jalkojen tekemisessä oli otettava huomioon sekä kiskon että kannen kaarevuus ja sovittaa jalat näiden väliin. Työtä ei oikein voinut ulkoistaa, sillä pelkäsimme, että osia joudutaan sovittamaan valmistuksen aikana. Ammattilaistyönä tämä olisi varmasti nostanut hintaa paljon.
|
Fokan kiskon jalat ennen peittauskäsittelyä |
Hitsattava metalli kuumenee voimakkaasti ja tämän seurauksena hitsaussaumojen ympäriltä teräksestä poistuu kromia, jonka pitäisi oksidoitumalla suojata ruostumatonta terästä. Näin ollen hitsaussaumojen alue on käsittelemättömänä altis korroosiolle ja mustuneena myös pahannäköinen.
|
Rosteriosat suolahappoliuoksessa |
Ruostumattoman teräksen puhdistukseen käytetään peittausta, jossa hapolla poistetaan hitsauskuona sekä kromiköyhtynyt pintakerros itse metallista. Keino on tehokas, mutta voimakkaiden happojen kanssa työskentely on myös erittäin vaarallista. Metalli- ja autoalan KAMAT-tietokorteista löytyvät hyvät
perusohjeet rosterin happopeittauksesta (pdf) eri aineilla. Työskennellessä on hyvä käyttää vähintään suojakäsineitä, vaatteita ja kasvosuojusta, sekä hengityssuojainta ellei tilan ilmanvaihto ole hyvä. Lisäksi työpisteen lähistölle on hyvä varata puhdasta vettä hapon neutraloimista varten vahingon sattuessa.
|
Valmiit osat peittauksen ja teräsharjakiillotuksen jälkeen |
Käytin Teknoksen
Betoni-peittausliuosta, joka on noin 20 %:n suolahappoliuos (
käyttöturvallisuustiedote).
Kuten nimestä voi päätellä, Betoni on tarkoitettu betonin peittaukseen,
eikä todennäköisesti sisällä terästä suojaavia inhibiittejä, joita
rosterin peittaukseen tarkoitetuissa peittausliuoksissa tavallisesti
on. Suolahappo on periaatteessa hapoista helpoin, sillä suolahapolla peittausliuoksen lämmöksi riittää huoneenlämpö.
Valitsin Betonin, koska se maksoi alle 10 euroa ja sitä myytiin
litran pakkauksessa. Hitsausliikkeen peittausliuos oli kahden kilon
paketissa, joka on aivan liikaa meille, ja maksoi reilusti yli 40 euroa.
Hyvä vaihtoehto suolahapolle olisi ollut Dinitrolin
Annitrol-ruosteenpoistoaine, joka on 30%:n fosforihappoliuos (
käyttöturvallisuustiedote).
Suoritin metallin rasvanpoiston asetonilla, jonka jälkeen asetin palat pihdeillä suolahappoliuokseen. Betoni-liuos toimi 20-asteen lämpötilassa melko hitaasti ja pidin paloja liuoksessa lopulta 2 x 20 min ja harjasin enimmät kuonat pois liuotuskertojen välissä teräsharjalla.
Vielä kahden peittauskerran jälkeenkin hitsaussaumat olivat melko tummia ja kuona lähti lopullisesti irti vasta teräsharjaamalla ne koneellisesti. Tätä oli kokeiltu jo aikaisemmin, mutta ilman peittausta kuona ei irronnut rosterin pinnasta. Peittaus oli ehkä vähemmän tehokasta kuin olin ajatellut, mutta lopputuloksena pinta saatiin kauttaaltaan puhtaaksi ja toivottavasti jälleen korroosionkestäväksi.
Suolahappoa ei pidä käyttää korroorionsuojauspeittaukseen. Se liuottaa kromin ja ruostumattomasta teräksestä tulee ruostuvaa... Virallisessa peittaushapossa on typpihappoa ja fluorivetyhappoa. Tätä myydään geelattuna hitsausliikkeissä, ja sitä vain sivellään saumalle tai kappaleille. Näin ollen upotuskäsittely on täysin tarpeeton. Tarinan opetus lienee, että ensin on syytä perehtyä olemassaoleviin lähdetietoihin asiaan liityen.
VastaaPoistaTyppihappo-fluorivetyhappoliuos olisi ollut paras vaihtoehto, mutta sitä myytiin niissä hitsausliikkeissä, joissa kävin vain 2 kilon satseissa. Valitsin suolahapon pienemmän määrän ja edullisimman hinnan perusteella, joista jälkimmäinen harvoin on paras peruste. Mutta näin vältin 1,9 kilon happoannoksen varastointiongelman.
VastaaPoistaNämä osat jäävät näkyviin, joten mahdollista kromipuutteesta johtuvaan korroosiota voi seurata. Piiloon jäävissä, tai vaikeasti vaihdettavissa osissa on varmasti parasta käyttää typpihappo-fluorivetyhappoa.
Oliko sinulla joku hyvä lähde mielessä? Itse en löytänyt muuta kuin tuon KAMAT-tietokortin.