Lauri on tehnyt viime viikkoina erinomaista työtä kölin kunnostamisen kanssa ja tulokset alkavat todellakin näkyä. Kun deadwood, keulasteevi ja kölipuut saadaan paikalleen niin rakenne kantaa taas itsensä. Silloin uskaltaa taas liikkua kannella vähän varmemmin ja alkaa purkaa kantta.
Tällä hetkellä kannen kunto on aika hyytävä. Aikaisemmin purettu osio paapuurin vanttien läpivientien ympäriltä paljasti pahaa jälkeä. Kannen tiikkirimojen tiivistykset ovat vuotaneet ja vesi on jäänyt rimoituksen ja alla olevan vanerikannen väliin. Tulos on sitten juuri sitä mitä voi odottaa. Vanerikansi on mädäntynyt ja vahinko on levinnyt parraslistaan, kansikaariin, kansikaaren kannattimiin ja kannen polvioihin. Ilmeisesti kuitenkin kylkien ylimmät laidat ja kaarien päät ovat vielä kunnossa. Nyt on siis aika lailla viimeinen hetki lähteä korjaamaan.
On vaikea sanoa milloin vahinko on tullut. Voi olla että kansi on ollut aivan kunnossa niin kauan kun Kisen on ollut vesillä. Mutta useampi vuosi säilytystä maalla on kai ollut viimeinen niitti. Tai viimeistään siinä vaiheessa kun Kisenin vieressä säilytetty vene on palanut ja polttanut mukanaan Kisenin teltan ja tilalle on vedetty vain pressu sitloodan päälle on alkanut kello tikittää. Lisää selviää varmaan kun saadaan kantta auki. Jos hyvin käy, rajoittuu vahinko vanttien ympärille.
Alla olevassa kuvassa näkyy hyvin tilanne kannen alla. Vanteille tulevat kansikaaret ovat aivan mustia ja valkoisessa vanerissa näkyy tummia läikkiä siellä täällä. Kansikaaren kannatin (kyljen ylälaidan mukaan juokseva kaari) on myös pahasti mustunut.
Kuvasta näkyy myös vantteihin tulevat metallikaaret, jotka kiertävät mastonjalan alitse toiselle puolelle. Vanhassa puisessa mastossa on ollut kolmet vantit, uudemmassa alumiinimastossa vain kaksi taaimmaista ovat käytössä.
Uusi kansi rakennetaan kosteussuojatusta vanerista, alkuperäisen mallin mukaan. Tai alkuperäisyydestä ei ole aivan täyttä varmuutta, koska kuvia veneestä on löytynyt vain yksi, eikä sen perusteella pysty sanomaan vielä mitään asiasta. Aikaisemmin hankkimissamme piirrustuksissa todetaan kannen olevan vaneria, mutta piirrustusten ja lopullisen rakenteen välillä on tehty suurempiakin muutoksia.
Muitakin hommia on. Kun ilmat lämpenevät ja päivät pitenevät päästään eteenpäin myös kylkien kyllästämisessä ja joskus vielä keväämmällä lakkaamaan ja maalaamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti