lauantai 11. heinäkuuta 2009

Istumalaatikko

Kuten varmaan olette jo kuvista huomanneet niin Kisenissä ei ole tällä hetkellä kantta lainkaan, joten kannen järjestelyä voi nyt aika vapaasti suunnitella uusiksi. Aikaisemmin kannella oli kolme vinssiä molemmilla puolilla ja olemme ajatelleet vähentää määrää yhteensä neljään tai vain kahteen. Lisäksi haluaisimme siirtää isopurjeen levangin istumalaatikosta takakannelle, jotta istumalaatikossa olisi paremmin tilaa matkustajille.

Tärkein vaikuttava tekijä suunnittelussa ovat 5.5 -luokan luokkasäännöt, jotka säätelevät sekä istumalaatikon kokonaispinta-alaa että kannen vapaalaidan leveyttä. Istumalaatikko ei saa olla suurempi kuin 2,25 neliömetriä ja kannella tulee olla vapaalaitaa 350 mm istumalaatikon reunasta kannen reunaan.

Alla olevassa kuvassa on sekä Kisenin alkuperäinen, piirustusten mukainen istumalaatikko (sininen) ja kaksi vaihtoehtoa uudeksi malliksi. Vihreä viiva kuvaa vapaalaidan minimirajaa.

Kuten kuvasta näkyy, ei alkuperäinen istumalaatikko täytä nykyisen säännön mukaista vapaalaitavaatimusta, lisäksi se on pinta-alaltaan hiukan yli sallitun. Ainakin minulle on hiukan epäselvää, voimmeko näin ollen edes rakentaa vanhan mallin mukaista istumalaatikkoa veneeseen, jos haluamme veneen mitattavan vielä mittasääntöön. Uusista versioista keltaisen version pinta-ala on noin 2,2 neliötä ja punaisen vähän alle 2 neliötä, molemmat on piirretty vapaalaidan sisään.

Toinen ongelma liittyy levangin ja pinnan asetteluun. Kisenissä peräsin on yhtenäinen kölin kanssa ja se nousee kannelle reilusti isopurjeen puomin takana. Näin ollen levankia ei ainakaan vanhan konfiguraation mukaisesti voi asentaa takakannelle, koska se olisi pinnan tiellä.

Olemme ajatelleet että laskisimme pinnan kannen alle, mutta tällöin nousee ongelmaksi pinnan liikeradan laajuus. Käytännössä jo istumalaatikon reunat rajoittavat liikerataa ja kylkien linjan yli pinna ei tietenkään käänny. Koska pinnan akseli on melko takana on pinnan kaaren säde istumalaatikon takareunan kohdalla jo yli 90 cm. Kun Kisenin 190 cm leveydestä vähennetään vapaalaidan 2 x 35 cm, niin pinna kääntyy vain 33 astetta suuntaansa. Onko se tarpeeksi viisvitosessa, en osaa sanoa.

Viime viikolla löytämälläni Fram II:n sivustolla on mielenkiintoinen ratkaisu, jossa peräsimen akselin nousukulma käännetään ylöspäin. Tälläinen ratkaisu voisi sopia myös Kiseniin. Näin pinna saataisiin levangin etupuolelle ja lähemmäs istumalaatikon takareunaa. Tällöin pinna voisi hyvin olla kannellakin, tai jos sen asettaisi kannen alle se kääntyisi joka tapauksessa laajemman kaaren.

Miten tuollainen pallonivel hankitaan ja asennetaan onkin sitten toinen juttu. Olisi myös hauska kuulla onko vielä joitain ratkaisuja, joita en ole tullut ajatelleeksi tai onko näissä tässä mainituissa joitain onnettomia vaikeuksia, joihin emme halua sekaantua.

2 kommenttia:

  1. Tervehdys, palasimme juuri Hangosta Loviisaan 5.5m Aavalla (entinen Lotten), joka on vesillä tänä kesänä muutaman vuoden kuivakauden jälkeen. Aava on vielä toistaiseksi ruffattu, mutta ensi talven aikana on kansiremontti edessä. Tällä hetkellä Aavassa on pinna sijoitettu kannen alle, mikä tekee siitä erittäin epäkäytännöllisen. Emme siis missään tapauksessa suosittele tätä ratkaisua. Aiomme nostaa pinnan kannen päälle kansiremontin yhteydessä. Toinen merkittävä parannus, jonka toteutamme kansiremontin yhteydessä on levangin sijottaminen istumalaatikon keskiosaan. Tällä hetkellä levanki on takakannella ja varsin työläs käyttää pienellä miehistöllä. Myös levangin köysien sotkeutuminen barduunoiden kanssa tuntuu olevan tiukoissa vendoissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Että näin, tsemppiä remonttiin, seuraamme sitä suurella mielenkiinnolla. Toivottavasti nähdään viivalla viimeistään ensi kesänä.

    Terveisin, topi/aava FIN-45

    VastaaPoista
  2. Terve Topi ja kiitos kommenteista! Minulla ainakin heräsi muutama kysymys tästä: ajattelitteko tehdä kaksiosaisen istumalaatikon, jossa levanki olisi kannen tasolla kahden osan välissä vai laskea sen alas istumalaatikkoon? Miten teillä nyt menee barduunoiden ja lavangin köydet, jos ne pääsevät sekaantumaan? Olisi hauska nähdä vaikka kuviakin, jotta osaisimme ottaa mallia. Jos joudat, niin laita meille sähköpostia, osoite on kisen(at)netti.fi.

    Hyviä purjehduskelejä!

    VastaaPoista