Liimasimme viime viikolla kansikaaren kannatinta varten kolmesta kaksitoista milliä paksusta, kolme - nelimetrisestä viilusta pitkääkin pidempiä puita. Tarkoitus on, että veneen kummallekin laidalle tulee kolmesta tällaisesta viilusta liimattu kaari.
Viistoliitos liittää rimat toisiinsa
Aikaisemmin mäntylankusta sahaamamme puutavara oli erityisen korkealaatuista ja lopulta saimme neljä kuudesta viilusta aivan oksattomiksi. Liimatuissa viiluissa on lisäksi niin paljon ylimääräistä mittaa, että voimme asetella viilut vastakkain siten, että jatkoliitosten väliin jää toista metriä väliä. Näillä eväillä kansikaaren kannattimesta saadaan varmastikin yhtä kestävä, kuin se on alun perinkin ollut. Kuten Kisenin kylkilaudoitus, myös kansikaaren kannattimet ovat olleet täysimittaisia, siis täysin vailla jatkoliitoksia. Tällaista puutavaraa ei enää saa oikein mistään.
Eero kurkkii kaksitoistametrisen laudan toisessa päässä
Kansikaaren kannattimet ovat tärkeä rungon pitkittäisen jäykkyyden tekijä, ja niihin kiinnitettävät kansikaaret ja polviot vastaavat puolestaan poikittaisesta jäykkyydestä. Tässä vaiheessa tehtävä pohjustava työ vaikuttaa siis rungon lopullisiin ominaisuuksin monella tapaa.
Seuraavaksi pääsemme sovittamaan kansikaaren kannattimia paikalleen. Kun tämä on tehty, jäämme odottamaan lauhtuvaa säätä. Kansikaaren kannattimet on liimattava paikallaan, toisin sanoen siis ulkotiloissa. Ja näillä pakkasilla ei kuivu minkään maailman liima.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti