maanantai 29. syyskuuta 2008

Ensimmäinen remonttipäivä

Aloitimme varsinaisen remppaamisen viime viikonlopun lauantaina. Työlista oli varsin suurisuuntainen:
- irrottaa pilssin kylkivanerit
- irrottaa peräsin
- mitata kölipultit

Työmaalle selvisimme vain Lauri ja minä, joten uskoa omaan tehokkuuteen voidaan pitää varsin kovana! Myönnettävä kuitenkin on, että ihan kaikkea emme saaneet valmiiksi, vaikka työkaluja oli kolmatta repullista ja aloitimme jo aivan aamusta.


Kylkivanereiden irroittaminen olikin sitten melkoinen homma. Ruuveja oli levyihin laitettu ainakin kahdessa erässä, joten puutulppien etsiminen ja irroittaminen oli kaikkea muuta kuin helppoa. Lisäksi ruuveilla oli rehdisti erilaisia suhtautumisia irroittamiseen - osa oli valmiiksi poikki, osan kanta pamahti sirpaleiksi, osa oli porattava irti ja muutamat tulivat jopa vain ruuvarilla vääntämällä ulos.

Päivän työllä saimme toisen levyistä irti, kaikeksi onneksi varsin nätisti yhtenä kappaleena. Siitä saa vielä erinomaisen muotin uutta levyä varten. Samalla selvisi etteivät levyt olleet vaneria lainkaan vaan tuhdit 65 cm leveää mahonkilautaa.


Aukinaisesta pilssistä tulvahtikin sitten reilusti sontaa; kymmeniä ruuveja, sakkeleita, roskia, töhnää, trippimehupurkki ja köysi. Ainakin ylimmäinen kölipuista on läpeensä mätä, toivottavasti vaurio ei ylety kovin syvälle deadwoodiin.

Peräsimen irroittamisesta ei lopultakaan tullut mitään. Vaikka läpivienteihin sujautettiin reilusti CRC:tä ei peräsin hievahtanutkaan. Samassa rytäkässä huomasimme että peräsinpinnan raudat olivat osin poikki, joten sekin menee korjaukseen. Kölipultit kävimme myös läpi ja ilmeisesti ne on kerran vaihdettu sitten veneen rakentamisen jälkeen, koska ne ovat kaikki rosteria. Tämä perustetaan nyt ajatukseen ettei rosteria olisi ollut käytettävissä telakalla vuonna 1954, vaikka herra Kruppin rosteria on ollut olemassa vuodesta 1912. Spekulaatiota siis. Joka tapauksessa pulteista vain kolme vaikuttaisi menevän itse lyijykölistä läpi. Se on meille hyvä.


Mainiona yllätyksenä oli Laurin veneen aikaisemmalta omistajalta saama veneen alkuperäinen kompassi. Huomatkaa ero sitloodan ja kompassin kotelon lakkapinnan kunnossa. Sisätiloissakin on vielä vähän työtä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti