sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Kisen muutti Helsinkiin!

Viime viikolla Kisen karisti viimein Kirkkonummen pölyt taakseen. Samalla päättyi lähes päivälleen kolme vuotta aikaisemmin alkanut veneen peruskunnostusurakka. Kaaret, iso osa laudoituksesta, deadwood, steevit ja kansi on nyt vaihdettu tai kunnostettu ja koko paketti pohjalakattu ja -maalattu.

Kiiltäväkylkinen kaunotar paljastuu auringonpolttaman teltan alta
Työlistalla on vielä hirveä kasa viimeistelytöitä, jotka pitävät meidät kiireisenä vielä kesään asti, mutta urakan pääosa on jo takanapäin. Tästä eteenpäin enemmistö töistä voidaan jo tehdä veneen talvisäilytyspaikalla ilman raskaita puuntyöstökoneita. Viimeisetkin rakenteelliset asennukset pitäisi saada valmiiksi alkukeväästä, jotta loppukevät voidaan käyttää rikaamiseen sekä lakkauksen ja maalauksen viimeistelyyn.

Timelapse-video Kisenin lastauksesta kuljetusauton kyytiin

Kisenin kuljetuksesta huolehti Nenne Brorström, ammattitaidolla, joka rauhoitti sen mikä suinkin oli mahdollista, huolestuneita veneenomistajia, jotka näkivät vaivalla kunnostetun veneensä ensimmäisen kerran ilmassa. Rekan lavalle lastattu vene näyttää auttamatta yläpainoiseilta ja jotenkin eksyneeltä. Onneksi seuraavan kerran kun Kiseniä nostetaan, suunta on veteen, ei maantielle.

Kisen nostetaan lavalta Helsingin Jätkäsaaressa
Nyt Kisen on talvisäilytyksessä HSS:n talvisäilytysalueella Jätkäsaaressa. Tulevia kunnostuspäiviä nopeuttaa reilusti se, ettei töihin tarvitse matkustaa tuntia, vaan paikan päälle pääsee pyörällä pikavauhtia. Tosin uusi tuulisempi talvisäilytyspaikka asettaa myös omat vaatimuksensa venekatokselle, joihin vanha rakenne ei pysty vastaamaan. Niinpä tämäkin syksy alkaa venekatoksen parantamisella!

4 kommenttia:

  1. Varoitus tuosta Jätkäsaaresta, se on aivan älyttömän tuulinen paikka talvella, siellä viime talvena sai pressut ja katokset kyytiä. Oman murheensa aiheuttaa se jatkuva maanajo, vene oli kuin hiekkapuhalluksessa siellä ja kyljet olivat aika matat keväällä. Veteenlaskua varmaan osaattekin varoa siellä, tai laskea jostain muualta...

    tommi

    VastaaPoista
  2. Joo, olemme kuulleet jotain varoituksia Jätkäsaaresta, ja päätellen veneiden vähäisestä määrästä niin ovat muutkin. Tuo niemenkärki on varmasti tuulisen Helsingin tuulisin paikka ja se toden totta tekee ihmeitä teltoille. Eikä tuulisuus, betonitehtaan läheisyys ja maanajo varmasti lakkaus- ja maalaushommiakaan helpota.

    Muuten, tarkoititko veteenlaskulla sitä että aallokko ja lounaistuulet haittaavat veteen siirrettäessä, vai pitäisikö meidän varautua muuhunkin?

    VastaaPoista
  3. Aallokko haittaa kaikilla keleillä... :(
    Ihan ohiajavien veneiden aallot nousevat aika häijysti betonia vasten, siinä on äkkiä metrin aaltoja. Mastoa ainakaan Jokisen kuskit eivät ole suostuneet siinä nostamaan ollenkaan.

    Siinä on ollut matalampi laituri, mutta se taisi tänä keväänäkin hajota muutamassa viikossa, betonikaijalta on turhan korkea loikka kisenin kannelle. Kannattaa siis ainakin varmistaa että pääsee veneen kannelle, ja valita tosiaan aivan rasvatyyni päivä.

    tommi

    VastaaPoista
  4. Ok, kiitos! Kuulostaa siltä että ajamme ehkä veneen auton lavalla Merisatamanrantaan ja laskemme sieltä. Vesillelasku voi olla muutenkin sopivan jännää ilman että tarvii spennata aaltoja ja muuta.

    VastaaPoista