Ostimme jo loppusyksystä Lainapeitteeltä 6 x 9 metrisen pirteän keltaisen poistopeitteen, siis vuokrauskäytöstä poistetun peitteen, josta pahimmat reiät on paikattu. Peitteitä saa myös paikkaamattomina, mutta ajattelimme, että paikkaamiseen menevä vaiva ei ole parin kympin arvoinen. Paikkaamattomien peitteiden väri olisi ollut hillitympi tummanvihreä, mutta ei tämä keltainenkaan ole mahdoton.
Kisenin uusi pressu loistaa syysauringossa
Uuden peitteen hankinta oli syksyllä enemmän kuin ajankohtaista, sillä vanha valkoinen kestopeite oli monin paikoin rispaantunut ja etenkin katoksen harjan kohdalta vesi pääsi tipottamaan suoraan rungon sisään ja pilssiin. Kun syksy oli muutenkin kostea, niin sisäänsatanut vesi kasteli venettä entisestään, osin kurjin seurauksin. Tästä syystä osa uusista painokaarista meni homeeseen, jota vahinkoa saamme nyt kansikaaren kannattimien asentamisen yhteydessä korjailla.
Kultahohtoinen näkymä uuden keltaisen peitteen alta
Uuden peitteen myötä päivitimme myös tulevia suunnitelmia koskien veneen telakointia. Koska veneseuroilla säilytystila maksetaan tavallisesti pinta-alan mukaan ajattelimme talvisäilytystä varten siirtyä kaariteltasta suorakulmaiseen venekatokseen, jossa kantava perusrakenne olisi suorakulmio, jonka päällä olisi harjakaton muodostava kolmio. Tämä malli näyttäisi olevan vallitseva katosmalli ainakin useimpien Helsingin eteläisten veneseurojen alueilla. Oman arvioimme mukaan suorakulmainen katos muodostaa tarkemmin veneenlevyisen ja matalamman rakenteen, kuin erinomaisesti ainakin kunnostukseen sopiva kaarikatos.
Erilaisten venekatosten rakentamisesta on käyty paljonkin keskustelua. Yllä olevasta linkistä löytyy lyhyet ohjeet suorakulmaisen katoksen rakentamiseen ja kaarihallin rakentamiseen löytyy ohjeet Puuvene-lehden sivuilta. Eri katosvaihtoehtojen paremmuudesta on keskusteltu Puuvene-lehden foorumilla ketjuissa Venekatos-artikkelista ja Kaarihallin rakentamisesta.
Kaarihallin rakentamisesta löytyi hyvä artikkeli Jari Kareisen Puuvenekorjaamon sivuilta. Kannattaa lukaista, jos suunnittelet kaarikatoksen rakentamista.
VastaaPoistaJos erilaiset venekatokset kiinnostavat, kannattaa lukaista myös tunnisteet "kaariteltta" ja "telakointi". Niissä kerrotaan Kisenin katoksen myöhemmistä kehitysvaiheista.
VastaaPoista